5 tipp a könnyebb sulikezdésért

Kamasz szakértő sulikezdési tanácsok

A szeptember első napja idén valódi mérföldkő a családunkban: új iskola, új közösség, ráadásul felső tagozat – mindez együtt nekünk is komoly kihívás, rengeteg izgalommal. De talán mégsincs akkora különbség köztünk, mint gondolnád: fontos tudnod, hogy nem csak az új közeghez való alkalmazkodás okozhat szorongást, sokaknak az is nehéz lehet, ha „régi” osztálytársak közé kell visszatérniük. Egy nyár alatt sok minden változik (csak nèzd meg a tinid bizonyítékként), barátságok is átalakulhatnak, így a közösségi (vissza)illeszkedés mindenkinek érzékeny pont lehet, akár ismerős, akár ismeretlen a környezet. És ami a legmeglepőbb lehet: sokkal több kis- és nagyobb kamasz szorong, mint hinnéd! Igen, a nagyszájú osztálytárs is. Emberi dolog. Ami nem mindegy, az a mértéke…

Szülőként ilyenkor sokszor érezzük magunkat tehetetlenebbnek, hiszen egyre kevésbé tudjuk megvédeni a világtól. De biztosan ezt kellene tennünk? Adjunk neki készségeket, és támogassuk a háttérből - ez számára is kevésbé ciki, és az önállóságát is növelhetjük. De hogy is tegyük ezt, hogy ne nyaggatásba fulladjon? Igyekszem tinicoach-szemmel segíteni, olvasd csak:

1. Támogasd a közösségi kapcsolódásokat strukturáltan!

Beszéljétek át este, reggel, vagy menet közben, kik azok, akikkel biztosan szeretne újra kapcsolatba lépni – akár csak egy „helló” erejéig. Segíts összeírni pár konkrét nevet, vagy szervezz meg egy közös induló eseményt (pl. szülő-felkéréses találkozó vagy osztálybeli családi délután). A strukturált kapcsolódási terv csökkenti a szorongást, növeli a kontrollérzetet.

Gyakorlat: Készítsetek együtt egy „kapcsolódási listát”, amin szerepel, kihez és hogyan fog a zárkózottabb kamaszod odalépni
. Nincs gond, ha nem pipál ki mindenkit! ✍️

2. Vezess be tudatos beszélgetési rituálékat!

Ne csak véletlenszerűen kérdezd, hanem tudatosan hagyj teret az érzések, félelmek kifejezésére. Például vezess be „érzés-check-in”-eket reggel, vagy este értékeljétek a napot (pl. “Mi volt ma a legjobb? Mit tudnál holnap jobban csinálni?”). Ez segít a tinidnek megtanulni érzelemkifejezést, csökkenti az elszigeteltséget. (Mi a “Mi volt ma a legjobb-kérdést ovis korban vezettük be esténként, tényleg fantasztikus!)

Tinicoach-tanács: Figyelj a nonverbális jelekre is, ismerkedj meg vele, hogyan kommunikálnak ma a kamaszok (influencerek, chatnyelv), így könnyebben épül kapcsolódás. Igen, nem csak ő tanul és változik, szülőként mi is kénytelenek vagyunk 💜

3. Segíts a szociális készségek fejlesztésében!

Aktívan támogasd a kommunikációs, konfliktuskezelő és együttműködő készségeket. Beszélgessetek arról, milyen helyzetekben érezhet szorongást, és gyakoroljátok a bemutatkozást, kérdések feltevését, csoportos feladatokban való részvételt. Bátorítsd a hibák, kínos pillanatok elfogadását – a tapasztalati tanulás itt kulcsfontosságú. Nincs gond, ha valami nem pont úgy sikerül, legközelebb könnyebb lesz!

Gyakorlat: Játszhattok otthon “szerepjátékot” (pl. első nap, új padtárs). Akkor, amikor kedve van hozzá. Csak nyugisan ☺️


4. Alakíts ki biztonságos teret, ahol visszavonulhat!

Ahogy nő és változik a kamaszod, megnő a személyes tér és privát szféra jelentősége. Biztosítsd, hogy otthon nap végén vagy reggel nyugodt, elfogadó légkör várja: ne erőltess beszélgetést, ha nem szeretne rögtön nyitni, de mutasd ki, hogy bármikor visszavárja egy „biztonsági sziget”. Nemsokára kezdődnek a dolgozatok, legalább addig legyen könnyű az átállás… ugye, hogy így belegondolva tényleg nehéz lehet egyik napról a másikra átállni nyári szünet-üzemmódból okos-jófej diákká?

Tinicoach-tanács: Tiszteld a határait, ne nyomozd ki, ne kommentáld túl az első nap élményeit – az autonómia növelésével csökken a szorongás. Ki kell bírnunk kicsit 😅


5. Alakítsatok közösen megküzdési stratégiákat!

A szorongás kezelése kognitív-viselkedési módszerekkel is fejleszthető: taníts légzés- vagy feszültségoldó gyakorlatokat (én mindig tanítok a kis klienseimnek jópárfélét), keressetek közösen példákat, hogyan lehet a félelmeket humorral, élménnyel, közös emlékkel oldani. Rögzítsétek, hogy minden érzés rendben van, és kérjetek segítséget, ha elhúzódó szorongás jelentkezik.

Gyakorlat: Használjatok érzéskártyákat, vagy mese, zene, mozgás formájában osszátok meg az érzelmeket. Apropó, a feliratkozóimnak küldtem egy Tinicoach-füzetet ajándékba, amit most érdemes elővenni 😎

Akár új, akár régi közegben kezd holnap a kamaszod, a legfontosabb a tudatos, támogató szülői jelenléted, a közös, strukturált kapcsolódási és megküzdési gyakorlatok, az érzések tiszteletben tartása. Ne feledd, hogy az első napok tele lehetnek bizonytalansággal, de ezekből születnek a legértékesebb fejlődési lehetőségek. Az évkezdéshez kívánok neked bizalmat, humort, és egy kis cinkos együttérzést… így a szorongás helyett közösségi élményeket is sikeresen “hazavihettek” az új tankönyvekkel együtt a suli első napjának végén!

Nem baj, ha az iskolakezdés vagy a közösségbe való visszatérés elsőre túl nagy falatnak tűnik. Pont ezért vagyok itt, ezért olvasol most is - hogy támogassalak benneteket ezen az úton. Keressetek nyugodtan, legyen szó egyetlen alkalmas beszélgetésről, ahol választ keresünk a legégetőbb kérdésekre, vagy egy átfogó Önbizalom Coaching folyamatról, amely végigkíséri a gyermeked fejlődését a magabiztosság és önazonosság felé vezető úton. Együtt könnyebb megtalálni azt az utat, ami igazán működik nálatok, és ami hosszútávon segít abban, hogy ne csak az iskolakezdést, hanem az élet más területeit is élményként élhessétek meg. Keress bátran a részletekért, vagy olvass tovább a blogon.


Szeretettel,

Léna

Ui: Ahogy ígértem, szeptembertől szülőkonzultációval is várlak Budapest központi helyszínein vagy online. És ha kétségeid lennének, hogy szülőként ciki-e segítséget kérni: biztos vagyok benne, hogy én sem értek annyira a te szakmádhoz, mint te 💜 Nem rontottál el semmit… csak kamasz.